Про школу, її проблеми й перспективи розвитку зазвичай (і закономірно) починають дискутувати двічі на рік – 1 вересня (День знань тут слугує безсумнівним приводом) та в останні дні травня – коли у подвір’ях шкіл лунають останні дзвоники, а перед випускниками шкіл постають нові й незвідані горизонти – горизонти вибору та особистої відповідальності за свій вибір. Проект «Школа змін», організований громадською організацією «Інститут суспільних ініціатив», уже другий рік поспіль ліквідує цю смислову лакуну й актуалізує обговорення та жваве, полемічне осмислення стратегії українського шкільного життя на рівні його низових ланок упродовж усього навчального року, а не «для протоколу» чи спорадично. Кожного разу дійовими особами проекту стають лектори, які самі – своїми успіхом, досвідом, досягненнями та соціальним статусом – стають наочними ілюстраціями власних виступів. Чи не вперше починає долатися прірва між часто-густо абстрагованим від життєвої дійсності навчальним процесом та реальною соціалізацією дітей – не секрет, що старшокласникам у більшості випадків не під силу сформувати, а потім і сформулювати свої кредо та майбутню сферу занять, а після закінчення школи доводиться набивати гулі від зіткнення з новою та такою відмінною від комфортної та родинної шкільної реальністю. Власне, лектори «Школи змін» і готують школярів до осмисленого входження в новий етап їхнього життя, прийняття вивірених рішень та – насамперед – становлення як особистостей із власною позицією, переконливою аргументацією та життєвою філософією лідерства й соціального успіху.

22 вересня у межах «Школи змін» відбулася лекція психолога, головного редактора журналу «Експеримент» Романа Кушніра. Цього разу її аудиторією стали учні Львівської школи № 23 (Варшавська, 126). О 14:40 шкільний музей-світлиця Івана Франка був заповнений. Роман бесідував із учнями про їхні мотивації, вибір майбутньої професії та кроки, які вони здійснюють вже зараз для її втілення. Найактивніші школярі, які не засоромилися виступити публічно, отримали примірники журналу як стимул до самовдосконалення.

Наступного дня, 23 вересня, о 14:25 в школі-ліцеї «Оріяна» (Чукаріна, 3) перед учнями 10 класу, їх учителями та директором навчального закладу виступив викладач ораторської майстерності, бізнес-тренер Андрій Степура. Темою лекції стала аргументація власної позиції. Власне, йдеться радше про інтерактивний семінар-тренінг, адже Андрій через діалог із аудиторією навчав її аргументовано захищати свою позицію – була змодельована ситуація, в якій потрібно було переконати батьків в доцільності самостійно обраної професії крізь призму заданих цінностей: «здоров’я», «час», «друзі», «гроші», «кар’єра». В ході розмови були розглянуті випадки «перекладач», «будівельник», «журналіст», «стоматолог», а учні мінялися позиціями – наприкінці їм довелося виступити в ролі батьків, що переконують дітей віддати перевагу обраній професії. Характерно, що більшість школярів уже визначалися зі своїм професійним майбутнім, і, гадаємо, лекція лише укріпила їхню переконаність у правоті й доцільності власного вибору, як і особистій відповідальності за нього.